Wednesday, September 30, 2015

Tokong hilang.



Sewaktu tuan kedai sedang membetulkan lampu motor saya. Mata saya terus terpandang kearah 'rumah kecil tuhan' mereka, yang diletakkan dihadapan bengkel.

Saya terkejut. Patung sembahan mereka tiada didalam 'rumah kecil itu.

"Taukeh, mana pergi lu punya tokong?"

Sambil tertawa kecil. "Haiya, olang sudah curi maa..."

Saya terfikir, untuk apa 'tokong' itu dicuri ? Bertahun lamanya tokong itu berada disitu.  Lagipun, kalau dicuri, apa faedah yang boleh diperolehi oleh pencuri.

"Itu tokong, kalau olang semayang, nasib ada baik, boleh dapat nombo baik punya dapat libu-libu, lu tak mau ka ? itu pasat dia olang culi." isteri taukeh pula bertukas.

Saya diam seribu bahasa. Nak bercerita panjang, ini isu agama. Dan kita bukannya faham bahasa agama lain.

# Sewaktu kanak-kanak. Saya pernah mengambil / mencuri buah limau depan tokong. Memang sedap. Tetapi, malam itu, saya tidak boleh tidur. Saya menjerit dalam kesuraman lampu bilik. Saya terlihat begitu banyak 'benda' berlegar atas kelambu.


Top of Form
Bottom of Form

No comments:

Post a Comment