Wednesday, September 30, 2015

Tragedi Ogos.



Sahabat saya telah tersesat sewaktu menaiki komuter. Akibat leka ber-sms. Beliau yang sepatutnya menaiki tren ke Pelabuhan Klang, telah tersilap mengambil tren ke Seremban.

Malu bertanya. Adalah puncanya. Sebaik tiba di platform. Waktu itu kebetulan tren ke Seremban telah pun tiba.

Dia menonong masuk kedalam tren. Pintu ditutup dan berlakulah sejarah hitam buat dirinya.

Hampir 2 jam. Kami ketawa, hingga perut terasa senak.

"Aku tahulah yang aku ni bodoh, orang kampong, tak pernah naik keretapi ..." luahnya dalam rajuk.

Akibat trauma dengan tragedi yang menimpa. Dia hilang keyakinan untuk menaiki tren.  Lebih tragis. Waktu itu, jam telah menunjukkan pukul 11:00 malam.  Tiada pilihan lain. Beliau terpaksa mencari alternatif lain.
Mencari teksi.

Sewaktu hendak mencari teksi. Beliau terserempak dengan seorang pemuda. Dalam kesusahan. Dompetnya pemuda itu hilang dalam surau. Kisahnya, pemuda itu menukar seluar dengan kain pelikat. Dan diletakkan di belakangnya. Telefon bimbitnya pula jatuh, skrin pecah.

Dia duduk bersama pemuda itu. Dan terus bertanyakan samada pemuda itu sudah makan atau belum. "Aku beli roti krim, 10 biji, aku lapar, pemuda itu pula kebulur ..."

Usai makan, sahabat saya menghulurkan RM20 kepada pemuda itu. Sebagai tambang untuk pulang kerumahnya. Sambil bertukar-tukar nombor telefon.

Sewaktu membuka dompetnya. Barulah sahabat saya sedar. Rupanya baki dalam begnya ialah RM7.

"Aku tak kisah, sebab aku boleh keluarkan duit dari mesin ATM."

Tetapi, sekali lagi berlaku tragedi.

Beberapa mesin ATM yang berada didalam bangunan itu - Out Of Service.

"Aku melongo atas tangga."

Sahabat saya beristighfar bersungguh-sungguh. Memohon pertolongan dari Allah.  Dia melihat seorang lelaki yang asyik menghisap rokok di tepi pasu bunga. 

Dengan segala kekuatan yang berbaki, akibat keletihan. Dia menegur lelaki itu yang berpakaian seperti pemandu teksi.

"Aku cakap terus-terang apa yang berlaku ..."

Rupanya pemandu teksi itu tahu lokasi yang ingin ditujui oleh sahabat saya.

Status ini ditulis sebaik kami selesai bersarapan di sebuah restoran mamak yang berdekatan.  Saya, sahabat saya dan pemandu teksi itu bersarapan bersama dalam gelak ketawa. Kerana pemandu teksi itu ialah jiran saya.

Lihat, bagaimana Allah mendidik supaya bersedekah dan mempertemukan sahabat saya dengan pemandu teksi yang juga jiran saya.


No comments:

Post a Comment