Saturday, September 1, 2018

Cermin Sisi Ramadan.

Cermin Sisi Ramadan.
"Anak saya menghidap leukimia." saya terasa menyesal yang teramat sangat.!

.
.

Kiriman mesej melalui sms tidak dijawab. Keesokan harinya saya terus menghubungi nombor salah seorang penerima Sedekah Juadah Berbuka.

"Maaf encik, kredit saya dah habis." saya faham dan saya bertanya berapakah jumlah isi keluarga yang akan berbuka ?

Setelah memberikan penerangan ringkas tentang Program Sedekah Juadah itu. Suri rumah itu kedengaran amat gembira.

Seperti dirancang, sebaik tiba di sebuah surau berdekatan dengan flat PPRT. Saya terus membungkus dadih di dalam plastik mengikut jumlah isi keluarga golongan ini, seperti yang ada dalam rekod penerima zakat.

Disebabkan cuaca amat terik dan membahang, saya mengambil keputusan untuk melakukan tugasan itu di sebuah pondok kecil umpama gazebo berdekatan surau.

Beberapa bungkusan dijinjit, dan saya menghantar di beberapa buah rumah dalam bangunan flat yang sama.

Selesai tugasan itu. Saya kembali ke pondok itu. Saya tergamam. Kelihatan beberapa ekor anjing sedang berusaha menggeledah bungkusan berisi dadih yang saya letakkan di atas para dalam pondok itu.

Hendak dihalau tak sampai hati. Itu sudah rezeki anjing anjing itu.

Hanya tinggal dua bungkus dadih yang belum dihantar.

Saya termenung seketika.

Saya menghubungi 2 keluarga. Memaklumkan yang saya akan hantar keesokan harinya.

Kedengaran suara hampa suri rumah yang saya hubungi. Rupa-rupanya, di dalam rumah itu ada seorang warga emas yang telah uzur dan seorang anak perempuan berusia 8 tahun, tinggal bersama.

Saya tengok jam. Hampir waktu bersungkai.

Saya berjanji akan menghantarnya keesokan harinya.

Malangnya. Disebabkan saya amat sibuk dengan penghantaran ke kawasan lain, saya langsung terlupa dengan janji saya dengan suri rumah itu.

Setelah beberapa hari berlalu. Sewaktu sedang memeriksa rekod penerima.

Baru saya teringat semula.

Terus saya menghubungi suri rumah itu semula.

Panggilan dijawab, namun suara dihujung talian begitu sendu.

Suri rumah itu telah berada di kampongnya. Urusan pengkebumian jenazah anaknya telah selesai.

"Anak saya menghidap leukimia, dia tak puasa, tapi waktu berbuka dia mesti nak duduk sama."

Berkali-kali saya memohon maaf atas apa yang telah berlaku.

"Dia tunggu juga dadih yang encik nak hantar tu .." suri rumah itu menjelaskan reaksi anaknya yang begitu mengharap.

.
.

Abang Long.
Bahagia membantu orang.

#ADR2

No comments:

Post a Comment