Sunday, September 2, 2018

Untung haram.

"Maaf tuan, urusan ini terpaksa dibatalkan." itulah mesej saya kepada seorang pelanggan.

Pada mulanya memang saya berasa gembira bila ada seorang pelanggan yang hendak membuat tempahan dadih sebanyak 300 cawan.

Jarang-jarang sekali saya mendapat tempahan sebanyak itu.

Untuk majlis berbuka bersama anak-anak yatim. Itu yang saya dimaklumkan dari awal.

Seperti dalam perjanjian secara lisan. Dadih akan diambil sendiri oleh pelanggan dari premis saya.

Sejak mula lagi, pelanggan itu berusaha memujuk saya untuk mendapatkan harga terendah.

Mulanya saya fikir yang dadih itu untuk majlis keraian di pejabat. Namun, pelanggan itu memohon untuk mendapatkan harga serendah 80 sen secawan.

"Ini untuk majlis berbuka bersama anak-anak yatim." Maka, atas sifat belas ehsan, saya letakkan harga RM1 secawan.

Kuasa Allah, siapa yang tahu ?

Salah seorang kenalan saya bertugas sepejabat dengan pelanggan saya.telah mengetahui satu rahsia.

Dia mengetahui tentang bisnes dadih yang saya usahakan.

"Orang tu, dia claim dari pejabat, satu cawan RM1.50." Rahsia terbongkar !

Saya tergamam. Sejujurnya, saya untung tidak seberapa. Dan inilah sumber pendapatan saya.

Sedangkan pelanggan itu hidupnya mewah. Tetapi masih lagi hendak menipu dan mengaut keuntungan atas angin!

Saya mengambil masa 2 hari melakukan apa yang perlu sebagai seorang hamba NYA. Sujud dan merayu kepada NYA.

Akhirnya, saya membuat keputusan untuk membatalkan urus niaga itu.

Saya hanya mampu membuat rayuan kepada Allah agar membuka pintu rezeki yang halal dan barakah.

Dan saya juga sering mendoakan semoga rezeki para sahabat sentiasa murah, sentiasa barakah, sentiasa dipermudahkan.

InsyaAllah. Program - Sedekah Dadih Sebagai Juadah Berbuka untuk golongan asnaf telah dibuka - tahun ke 7.

# Satu cawan = RM1 sahaja.
.
.

Abang Long.
TERIMA KASIH kepada semua yang mempromosikan program ini.

No comments:

Post a Comment