Wednesday, January 4, 2017

Bercinta dengan Kaabah.

Bercinta dengan Kaabah.

Rupanya ada satu lagi bab yang kalau disentuh akan mengundang deraian air mata. 

Saya memang mengelak bercerita kisah politik, kahwin, anak dan isu sensitif.

Dalam gelak ketawa tetamu. Saya menyatakan keinginan untuk pergi ke Mekah.

"Makcik dah berapa kali ke Mekah?" saya bertanya kepada seorang wanita tua.

Dan dia terus menangis, tersedu-sedan.

Memang saya agak kaget.

"Makcik ni dah berapa kali pi sana, tapi tetap rasa rindu nak pi lagi..." wanita itu meluahkan rasa tanpa rasa malu.

"Tak dak tempat di dunia ni paling istimewa, paling indah, paling tenangkan hati selain dari menghadap rumah Allah."

"Makcik, boleh tak kalau makcik pergi sekali lagi kesana, tolong doakan supaya saya segera sembuh dan Allah melorongkan saya untuk sujud dihadapan rumah NYA?" 

Orang lain rindu, tapi dah jumpa.
Saya rindu, tapi tetap tak nampak muka.


.
.

Abang Long.
Rindu sungguh rindu.
 

No comments:

Post a Comment