Wednesday, January 4, 2017

Mencurah bakti dalam hujan.

Mencurah bakti dalam hujan.
.
.

Sewaktu sedang menunggu anak keluar dari sekolah. Hujan telah mula menitik halus.

Angin telah mula bertiup agak kuat.

Berdebar juga, kerana saya terlupa membawa baju hujan.

Saya beredar ke bawah bumbung berdekatan pondok pengawal.

Sebaik sahaja loceng tamat dibunyikan. Hujan turun dengan begitu lebat disertai angin kencang.

Ramai ibubapa yang terpaksa berteduh dibawah bumbung kawasan pejalan kaki sekolah.

Kelihatan seorang lelaki India memegang tangan seorang pelajar. Sambil memegang payung, berlari anak, menuju ke sebuah van kuning.

Dia berpatah balik dan membawa seorang lagi pelajar.

Diulang beberapa kali.

"Siapa yang naik van kuning itu?" lelaki India itu bertanya kepada murid-murid sekolah.

Tiada siapa yang menjawab.

Dia memandang ke arah saya.

"Ini anak you? you naik motor kan ? you tinggal dimana ?" terus dia bertanya kepada saya.

"Tak pe, tak pe, saya ada nak ambil seorang lagi di sekolah lain." 

"Hujan banyak lebat, kalau you percaya sama saya, then I can take your son to your house." lelaki India itu masih menawarkan budinya.

"Thank your very much sir." saya terus memeluk anak saya yang agak kesejukan.

Saya pandang van itu telah bergerak pergi.

Dan lelaki India itu terus menyerahkan payung yang digunakan tadi kepada pondok pengawal.

Lelaki India itu terus berlari dalam hujan lebat ke arah sebuah kereta yang di parkir tidak jauh dari pintu pagar sekolah.

Dan. Saya melihat dia masuk kedalam sebuah kereta BMW (plat baharu).

Saya termenung seketika. Saya sangka dia ialah pemandu van yang hendak membantu ibu bapa yang dalam kesusahan.

Hujan mulai reda, sewaktu azan Maghrib berkumandang, dan ibu bapa yang datang dengan motor mulai beredar.

Saya terus memecut kerana bimbangkan keselamatan anak perempuan saya yang bersekolah menengah, hampir 1 km dari situ.

Alhamdulillah. Kami sampai rumah dalam keadaan lencun.

Yang penting semuanya selamat.

Sehingga sekarang saya masih terkenangkan budi baik lelaki India itu. 




.
.

Abang Long.


No comments:

Post a Comment