Wednesday, January 4, 2017

Salah orang, salah sendiri.

Salah orang dan salah sendiri.
.
.

Sewaktu saya sampai, kejadian telah pun berlaku. Seorang remaja duduk bersandar pada tiang lampu jalan. Mengerang kesaiktan.

Orang ramai berkerumun melihat kejadian.

Saya mendengar bebelan seorang lelaki tua.

"Itulah yang aku geram selama ini, budak-budak bawa motor tak ada lesen, bawa macam pelesit, sekarang dah jadi macam ni, siapa yang susah?"

Seorang pemuda terus bertanya kepada remaja itu. "Adik ok tak?" sambil dia memegang kaki remaja itu.

"Sakit sangat ..." remaja itu hampir menangis.

"Dah, angkat dia bawa masuk kereta saya." arah pemuda itu. Dan beberapa orang terus mengangkat remaja itu ke dalam kereta pemuda itu.

"Kenapa tak tunggu ambulan ...?" soal lelaki tua itu lagi, seolah-olah tak berpuas hati.

"Budak-budak ni kena ajar sikit bawa motor jangan macam orang gila!" lelaki tua itu masih membebel.

Orang ramai sudah tidak memperdulikan bebelannya.

Setelah semua orang bersurai. Baru sahaja saya hendak bergerak menghala ke sebuah kedai berdekatan.

Saya lihat lelaki tua itu masuk ke dalam kereta. Dan terus memandu dengan kasar. Keretanya dipecut keluar dari laluan tepi.

Dan saya nampak, sebuah lori 3 tan, sedang bergerak laju. Arah jalan yang sama.

Sekelip mata !

Lori itu telah melanggar hadapan kereta lelaki tua itu.

Sekali lagi, orang-ramai terpinga-pinga.

Sekali lagi orang ramai berkerumun.

Pemandu lori turun.

Saya turut berkejar ke tempat kejadian.

Lelaki tua itu tak dapat keluar kerana pintunya kemek.

Dia keluar dari pintu sebelah penumpang.

Lelaki tua itu melepaskan amarahnya.

Malangnya ramai saksi menyatakan lelaki tua itu yang bersalah, kerana ramai yang meilhat bagaimana kejadian itu berlaku.

Tiba-tiab seorang remaja bertanya. "Pakcik ok tak? kalau cedera, saya nak bawa ke hospital." wajahnya begitu polos hendak membantu.

Orang ramai tersenyum.

Saya terus beredar.


.
.

Abang Long.

 

No comments:

Post a Comment