Wednesday, January 4, 2017

Kenduri si fakir.

Kenduri Si Fakir.
.
.

Sedang enak menikmati jamuan kenduri kahwin. Sambil makan, sambil mata memandang sekeliling. Sambil berbual dengan tetamu yang duduk semeja.

Itulah antara tujuan menghadiri kenduri kahwin. Kita mengeratkan hubungan silaturahim.

Saya perasan, di meja sebelah. Sebuah keluarga yang mempunyai 5 orang anak-anak yang masih kecil. Kelihatan mereka makan dengan begitu tertib. 

Menariknya, anak-anak kecilnya berulang kali mengambil donut (produk Big Apple) yang sedap itu.

Dan diselang-selikan dengan pencuci mulut, Cream Puff yang juga sedap.

Saya pernah ke rumah mereka sewaktu Program Juadah Berbuka Puasa untuk menghantar dadih.

Keluarga itu memang dari golongan fakir miskin.

Sedang saya menikmati Cream Puff. Seorang wanita warga emas mengomel.

"Ada juga orang yang tak reti bahasa, dah nampak anak tu makan donut tu dah banyak, tegurlah sikit, ramai lagi orang yang belum makan."

Saya tahu ayat itu ditujukan kepada siapa. 

Namun, saya mengambil sikap 'buat-buat tak dengar' dan malas nak layan.

Kelihatan tuan rumah datang ke meja kami dan bertegur sapa. 

Saya memuji kesedapan lauk-pauk yang disediakan. 

"Eh, dah rasa Cream Puff ? anak saya yang buat sendiri, dia baru keluar dari Giat Mara, lepas ni kalau ada siapa nak order, boleh call dia, nanti saya bagi nombor hp dia." tuan rumah begitu bangga dengan usaha anaknya itu.

"Memang sedap Cream Puff tu tuan, tapi tak boleh nak makan lagi, dah kenyang sangat ni..." saya sempat bergurau dengannya.

"Eh, tu ... ada donut Big Apple, pergilah ambil ... tu pun sedap juga tu!" tuan rumah sekali lagi mempelawa kami merasai donut Big Apple.

"Rasanya macam nak habis dah donut tu...." wanita warga emas itu seolah-olah hendak meluahkan rasa tidak puas hatinya sekali lagi.

"Eh, banyak lagi, saya order 1 lori donut tu, takkan dah habis?" tuan rumah agak ragu dengan kata-kata wanita itu.

"Ha, tu ha lori dia, parkir kat luar ..." sambil menunjukkan lori yang masih parkir di luar pagar dewan.

Saya memandang tepat ke arah wanita tua itu.

Dia melarikan pandangan ke arah lain.

Tuan rumah beredar ke meja lain. 

Dan saya bangun, seraya bertanya. "Ada siapa nak rasa donut? saya tolong ambilkan?"

Beberapa orang tetamu yang duduk semeja mengangguk dan meminta saya mengambil donut itu.

Sebaik kembali ke meja makan. Wanita itu telah tiada.

Sewaktu saya berjalan ke arah kereta untuk pulang. Kelihatan keluarga itu menjinjit bekas plastik berisi sekotak Big Apple. 

Saya yakin, tuan rumah yang berikan.

Itu rezeki mereka.

# Ini bukan iklan Big Apple. Harap maklum.



.
.


Abang Long.

 

No comments:

Post a Comment