Monday, January 2, 2017

Kena jerit !

Kena jerit !

Tidak sampai sepelaung ke tempat parkir motor. Telefon bimbit berbunyi. Terus saya jawab panggilan itu.

Sewaktu bercakap, saya mengampiri motor saya. Jelas kelihatan botol besar 100 Plus didalam raga.

Saya terus bercakap, sambil saya meletakkan beg didalam raga.

Saya masukkan kunci, dan serentak itu saya menekan menekan starter untuk menghidupkan enjin.

Panggilan ditamatkan. Saya terus memakai topi keledar.

Dan, motor digerakkan. Meluncur pergi.

Tiba-tiba saya terdengar beberapa orang menjerit.

Apabila saya toleh kebelakang, kelihatan 2 orang lelaki remaja sedang mengejar saya.

Automatik saya memberhentikan motor.

Saya kehairanan. Saya berdebar.

2 remaja itu terus memegang tangan saya.

"Hoi bxbx, aku belasah baru tahu!!!"

Saya terpinga-pinga. Saya tanggalkan topi keledar.

"Kenapa ni?" saya mohon kepastian.

"Dah lama buat kerja ni?!"

Saya turun dari motor, tolak ke tepi jalan.

Barulah saya perasan. Motor yang saya naiki itu bukan motor saya !

Allahu Rabbi.

Saya terpinga-pinga.

Saya merayu supaya mereka bersabar. Saya dikelilingi oleh orang ramai.

Saya terus bergerak mencari motor saya.

Alhamdulillah, tidak jauh dari situ.

Dan, motor saya tidak terusik. 

Botol besar 100 Plus juga masih disitu.

Saya menggaru kepala.

Kesemua mereka tertawa.

Motor sama. Warna sama. Jenis sama. Botol air 100 Plus dalam raga sama.

Setelah berbincang dalam nada harmoni. Sekali lagi orang ramai tertawa.

Kali ini, tuan punya motor yang saya 'curi' buat seketika pula yang tersenyum malu.

Rupanya, kunci motornya sudah lama rosak. Malahan, demo yang dilakukannya mengundang gelak ketawa orang ramai.

"La, pakai duit syiling pun boleh buka start enjin.?" seorang pakcik berjenaka.

"Ni, lebih baik kamu tukar segera, ni nasib baik encik ni tersilap ambil motor kamu, kalau betul-betul pencuri ? kamu menangis !" komen seorang lelaki.

Sebaik perbincangan selesai. Kami bermaaf - maafan atas kesilapan yang berlaku.



.
.

Abang Long.
Hanya mampu geleng kepala.

No comments:

Post a Comment