Wednesday, January 4, 2017

Keajaiban Surah Al Fiil

Kejaiban Surah Al Fiil.
.
.

Saya amat jarang menghantar dadih diwaktu malam ke rumah pelanggan. Apatah lagi yang agak jauh.

Mata saya rabun jauh, jadi akan menimbulkan kesukaran untuk melihat papan tanda jalan.

Lebih sukar sekiranya sesuatu jalan tiada papan tanda.

Disebabkan pelanggan mahu mengadakan jamuan hari jadi selepas jam 8 malam. Maka saya merasakan agak sesuai menghantar dadih selepas solat Maghrib.

Usai solat Maghrib. Dengan sekotak besar dadih, yang diletakkan dihadapan motor. Saya meredah kegelapan malam ke Telok Gong.

Sampai sahaja di sebuah kawasan perumahan. Dari jauh lagi saya sudah merasa tidak selesa.

Timbul rasa gentar kerana terpaksa berhadapan dengan berpuluh ekor anjing yang berkeliaran di atas jalan.

Saya memberhentikan motor. Otak saya ligat mencari jalan penyelesaian.

Andaikata anjing-anjing itu mengejar saya, saya tidak mungkin dapat memecut kerana saya membawa kotak dadih yang besar. Kalau kotak dadih itu terjatuh, saya akan bertambah menyesal.

Terfikir hendak pulang, jalan balik memang jauh.

Saya terus membaca surah Al Fiil berkali-kali. Setiap kali habis membaca, saya hembus ke arah sekumpulan anjing liar itu.

Cukup 7 kali saya baca dan hembus ke arah anjing-anjing itu.

Tiba-tiba. Salakan mereka bertambah kuat.

Kali ini anjing-anjing itu memandang ke arah saya.

Sejujurnya, saya merasa kecut perut.

Dan, tiba-tiba sahaja puluhan anjing itu bertempiaran.

Seolah-olah ada 'sesuatu' yang menghalau mereka.

Ghaib ! Hilang entah ke mana.

Dengan lafaz Basmallah. Saya menuju ke rumah pelanggan dengan terus berselawat.

Usai menyerahkan dadih. Saya terus berpatah balik.

Kali ini, saya hampir putus asa. Di hujung jalan perumahan, menghampiri jalan besar pula, anjing-anjing tadi duduk sambil lidah terjelir.

Saya tunggang motor dengan perlahan. Kali ini saya nekad. Dan saya merentasi sekumpulan anjing-anjing itu dengan selamat.

Malahan anjing-anjing itu langsung tidak menyalak, tidak menunjukkan sikap agresif atau pun berdiri.

Cuma saya tergelak bila terpandang dua pasang anjing sedang berasmara (jimak) di tepi jalan.



.
.

Abang Long.
Binatang tak ada perasaan malu.
 

No comments:

Post a Comment