Monday, January 2, 2017

Syiling berdenting.

Syiling berdenting.

Usai menggunakan tandas masjid. Sewaktu hendak mencuci tangan, terlihat wang syiling 50 sen tiga keping diatas sinki.

Saya pandang keliling. Tidak ada orang lain.

Saya ambil duit syiling itu dan terus keluar untuk berwuduk.

Sewaktu masuk kedalam ruang solat. Jemaah hanya menunggu Bilal untuk iqamat.

Teringat duit syiling yang berada dalam poket. Terfikir, takkan saya nak bersolat dalam keadaan duit itu bukan hak saya.

Saya ternampak tabung masjid yang begitu besar. 

Syiling 50 sen dimasukkan satu persatu.

Ting ! Ting ! Ting !

Bergema apabila duit syiling itu jatuh kedalam tabung besi yang kosong. 

Rupanya tabung derma itu kosong. Mungkin kesemua duit dalam tabung itu telah dikeluarkan.

Alhamdulillah. Duit itu bukan hak milik saya.

Tiba-tiba saya pandang keliling. Semua jemaah memandang kearah saya.

Oh, apakah salah saya ?


.
.

Abang Long.
Pengajaran berguna buat diri sendiri.
 

No comments:

Post a Comment