Monday, January 2, 2017

Klasik Nasional Menggamit Kenangan

status.
May 16, 2015 5:10pm



Pintu dibuka.

"Subang SS14, Pakai meter?" itu soalan paling asas yang saya tanya kepada pemandu teksi dihadapan AEON Big, Subang Jaya.

Pemandu teksi, berketurunan Cina, separuh abad itu hanya mengangguk.

Sebaik duduk, hujan yang tadi hanya menitik, telah mula lebat.

Dari jauh, terasa sayup kedengaran lagu dendangan Ramlah Ram. Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu, berkumandang.

Kami hanya mendiamkan diri. 

Melayan perasaan masing-masing.

Sebaik tiba diselekoh terakhir, sebelum masuk ke kawasan perumahan yang ditujui. Pemandu menguatkan sedikit suara radionya.

Suara allahyarhamah Biduanita Sharifah Aini - Bunga Tanjung kedengaran begitu mendayu. Benar-benar menggamit kenangan.

Apabila hampir ke rumah. Barulah saya tersedar sesuatu.

"Taukeh, you buka ini channel ... Klasik Nasional?" saya bertanya hampir tertawa.

"Ya looo ... saya tak suka lagu yang pening kepala punya. Bising-bising punya. This channel has Sentimental Value for me." pemandu meluahkan rahsia tanpa berselindung.

"Bagus, bagus, you are trully Malaysian." sambil menepuk-nepuk bahunya.

Usai membayar tambang. Saya terus bergegas keluar dari teksi dalam hujan lebat.


.
.

Abang Long.
Melodi lama tak peningkan kepala. 

No comments:

Post a Comment