Wednesday, January 4, 2017

Menggigil pegang duit.

Menggigil pegang duit.
.
.

Sewaktu membawa anak saya pulang dari sekolah. Tiba di satu simpang, anak saya menjerit.

"Abah, abah, duit, duit!" 

Saya pandang keliling. "Duit?"

"Tu ...!" anak saya menunjukkan ke arah sehelai kertas yang berterbangan.

Saya turun, dan berlari ke arah duit kertas yang berterbangan itu.

"Wow, RM50!"

Saya pandang keliling. Tiada manusia yang kelihatan cuba mencari barang hilang.

Saya simpan.

Dan terus ke stesen minyak berdekatan. Saya isi petrol sebanyak RM3.

Duit itu sahaja yang ada dalam dompet saya.

Saya perasan anak saya memerhati ke arah peti sejuk yang tersedia puluhan jenis minuman. Tapi, dia mendiamkan diri.

MAAF kan abah ya anak.

Saya terpegang wang RM50 tadi. 

MAAF ini bukan hak aku.

Usai membayar dan mengisi petrol, saya terus pulang.

Saya sudah niat untuk memasukkan wang itu ke dalam tabung masjid.

Usai solat Magrib. Kelihatan dua orang sahabat sedang berbincang sesuatu.

Rupanya, sahabat saya mahu pulang ke kampong. Dan dia memohon sedikit bantuan kewangan dari tuan Imam. 

Malangnya, tuan Imam tidak membawa duit. Jadi, tuan Imam bertanya samada saya ada sedikit wang untuk dipinjamkan kepada sahabat saya itu.

"Maaf, saya malu nak pinjam ... tapi nak buat macam mana, duit saya hilang petang tadi, saya rasa duit tu jatuh kat mana-mana." luah sahabat saya.

"Petang tadi, kamu ada tak lalu depan sekolah rendah? saya jumpa wang sebanyak RM50 di simpang jalan." saya mendedahkan kisah bagaimana saya terjumpa wang itu.

Mata sahabat saya terbeliak.

"SubhanAllah, saya tak tahu itu wang siapa, tapi memang saya hilang wang sebanyak RM50, dan saya memang lalu kawasan itu petang tadi."

"Ha, kalau begitu, kamu bagi saja duit tu pada dia, lagipun kita anggap dia telah tercicir, dan Allah hendak menguji kamu berdua, adalah tu hikmahnya kejadian ini ..." tuan Imam memberikan nasihat.

Ya Allah. Engkau Maha Mengetahui tentang aku. 

Semoga Allah membuka pintu rezeki untuk saya dan famili. 

Sudah 2 bulan saya langsung tidak terima order buku.


.
.


Abang Long,.

 

No comments:

Post a Comment