Monday, January 2, 2017

Pesakit yang pemalu.

Pesakit yang pemalu.

Saya menerima mesej. Mata saya agak mencerlang. "Eh."

Manakan tidak. Pengirimnya ialah sahabat saya yang sedang duduk didalam komuter. Sedangkan saya sedang berdiri pada tiang. Tidak jauh darinya.

'Jom turun stesen Subang!' itulah mesej yang dikirimnya.

Sebaik tiba di stesen Subang. Kami turun. Dia berjalan dalam kepayahan sambil memegang pinggang.

Sambil berjalan, dia memegang tangan saya. 

Sepanjang perjalanan ke hentian teksi. Beberapa soalan saya tidak dijawabnya.

Sebaik masuk ke dalam teksi. 

Dia terus meluahkan rasa hatinya.

"Maaaf ya Abang Long, tadi saya memang tak tahan menanggung rasa malu dan serba salah. Nampak tak ada wanita yang sarat mengandung membawa anak kecilnya dalam komuter?" sahabat saya bertanya.

"Ya, kenapa?"

"Ada perempuan yang bersembang sinis depan saya. Mereka berjenaka. Ada jantan pun tak guna, bukan nak bagi tempat duduk kepada orang mengandung, sambil mata mereka sekali-sekala menjeling tajam kearah saya."

Oh, barulah saya faham keadaan sebenar.

Terasa sungguh malang nasib sahabat saya. Sudahlah beliau menanggung Slip Disc yang agak kronik.

Terpaksa membuat keputusan yang agak membebankan diri dan sahabat.

# Saya juga pernah turun dari komuter dalam keadaan menghidapi migrain. Saya tak tahan berdiri.

BUKAN SEMUA lelaki yang menaiki tren komuter itu SIHAT WALAFIAT.


.
.

Abang Long.
Ada sahabat sanggup kumpul duit untuk naik teksi.

No comments:

Post a Comment