Wednesday, January 4, 2017

Kanan Istighfar. Kiri Mengumpat.

Kanan Istighfar. Kiri Mengumpat.
.
.

Di stesen minyak. Saya perasan seorang lelaki jalan terhoyong-hayang ke arah tandas.

Tidak sampai beberapa langkah, lelaki itu seakan seperti hendak rebah. Namun, dua orang remaja yang baru saja keluar dari tandas terus memegangnya.

Keadaan agak kecoh seketika. Saya turut menghampiri lelaki itu.

Seorang wanita agak kaget memerhatikan lelaki itu yang sedang dipangku oleh remaja tadi.

"Bang ... ya Allah!" 

"Kak ... er makcik, pakcik ni tiba-tiba je jatuh depan kami ..." remaja itu menjelaskan apa yang berlaku.

"Suami saya tengah migrain, dia nak ke bilik air..." wanita itu menjelaskan keadaan sebenar.

"Eh, takkan nak biarkan disini, kan kotor ... bawa masuk surau, biar dia rehat didalam." seorang lelaki Cina memberikan cadangan.

Kami beramai-ramai mengangkat lelaki itu masuk ke dalam surau.

Lelaki itu dibaringkan. Dan isterinya duduk disisinya dan mengurut kepala suaminya.

Selepas itu, semua orang keluar. Memberikan ruang kepada pasangan suami isteri itu untuk berehat.

Hampir setengah jam saya berehat di luar surau. Sambil menunggu sahabat saya tiba, saya sempat membelek telefon bimbit saya yang ada masalah teknikal.

Kelihatan seorang warga emas masuk ke dalam surau. Mungkin untuk bersolat sunat Dhuha.

Tidak lama kemudian, lelaki warga emas itu keluar.

Saya terdengar dia mengomel. "Apa punya jantan betina tak tahu adab, dalam surau pun nak beromen!"

Sungguh saya tersentap.

Tiba-tiba sahaja darah saya menyirap.

"Kenapa pakcik, dalam surau ada orang berjimak ke?" saya bercakap dalam nada yang agak emosional.

Kali ini, pakcik itu pula yang tergamam dengan soalan saya.

"Ha, cuba kau tengok kat dalam tu, ada siapa, manusia ke jin!?

Saya buka pintu surau dan mendapati wanita itu masih terus mengurut bawah telapak kaki suaminya.

Saya tersenyum.

"Pakcik, lain kali tanya dulu, siasat dulu... sebelum nak cakap, nak tuduh sebarangan, lelaki tu tadi migrain, dia jatuh disini tadi, kami ramai-ramai yang angkat bawa masuk ke dalam surau ..." saya menjelaskan kisah yang berlaku dengan mata saya memandang tepat wajah pakcik itu.

Pakcik itu memandang saya dengan mata terkebil-kebil, sambil berlalu pergi.

Sewajarnya sebaik keluar surau, hati turut DIBERSIHKAN !


.
.

Abang Long

 

No comments:

Post a Comment