Wednesday, January 4, 2017

Gedebe.

Gedebe.

.
.
Sewaktu keluar dari tandas, saya melihat sebuah kereta telah di parkir melintang di kawasan parkir motor.

Dalam kiraan saya, lebih kurang 6 buah motor tidak akan dapat dikeluarkan, jika kereta itu tidak di ubah tempatnya.

Saya duduk di meja tepi palang besi, betul-betul dihadapan parkir motor.

Motor saya juga terletak di situ.

Sahabat saya tiba, dan dia juga menghadapi kesukaran untuk meletakkan motor kerana kereta itu menghalang laluan.

Tiada cara lain, sahabat saya meletkkan motor di atas pembahagi jalan, hanya beberapa langkah dari situ.

Datang seorang lelaki, bertanyakan kepada saya, samada saya tahu dan kenal dengan pemilik kenderaan itu.

Saya hanya mampu menggelengkan kepala.

Lalu lelaki itu pergi ke kaunter restoran bercakap sesuatu. Lalu penjaga kaunter dengan suara yang kuat, bertanya kepada pelanggannya, siapakah pemilik kereta itu. Supaya mengalihkan kenderaannya.

Seorang pun tidak mengaku.

Laluan itu memang agak sempit.

Hampir 10 minit, lelaki dan isterinya yang kelihatan mengandung menunggu di parkir motor itu.

Saya merasa kasihan dengan nasib mereka.

Tiba-tiba sebuah lori 3 ton memberikan hon untuk melalui kawasan itu. Tidak menunggu lama, pemandu itu terus memandu.

Saya mendengar bunyi sesuatu yang keras bergesel.

"Bodoh punya orang, ini bukan parking kereta!" sambil berteriak, pemandu itu terus berlalu.

Hampir 10 minit berlalu. Lelaki itu seperti hilang sabar. Dia memandang saya dan sahabat saya.

Kami pun prihatin, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa.

Tiba-tiba lelaki itu melihat kereta itu dari sisi penumpang, sambil menggelengkan kepala.

Dua orang lelaki tiba. Mereka juga menggelengkan kepala.

Saya dan sahabat saya terus melihat keretanya. Rupa-rupanya kereta itu mengalami calar yang teruk.

Badan kereta itu bergores dari depan ke belakang.

Lelaki itu mencarut dan memaki hamun. Tiba-tiba sahabat saya menjawab dengan bersahaja.

"Awak berdua makan disini tadi kan? Taukeh tu tadi panggil siapa pemilik kereta ini, awak berdua buat bodoh sahaja, sekarang bila kereta awak dah jadi macam ini, baru awak nak maki hamun orang lain, ni abang ni, dah dekat setengah jam tunggu disini, isterinya mengandung, lain kali fikir sama tentang orang lain!"

Panjang lebar sahabat saya 'membasuh' lelaki yang sombong itu.

Saya tidak hairan kerana sahabat saya memang 'gedebe.'

"Awak tahu ke siapa yang buat benda ni?" soal lelaki itu dalam keadaan marah.

"Tahu, ada lori besar lalu tadi, tapi tak ada siapa yang minat nak ambil tahu, lagipun ini memang laluan dia." lelaki yang menunggu lama pula menjawab tegas.

Kedua-dua lelaki itu terus masuk kedalam kereta dan memecut pergi.



.
.


Abang Long.
Sentiasa tenang.

No comments:

Post a Comment